Copenhagen Historic Grand Prix 2012

In augustus hebben Jan Wolf en Martijn Bijster deelgenomen aan de Copenhagen Historic Grand Prix.

Hieronder het verslag van Jan Wolf.

 

Welcome to Copenhagen

Zoals Rotterdam zijn City Racing heeft, zo heeft Kopenhagen haar eigen city race. Maar dan beter. Op 4 en 5 augustus 2012 wordt midden in het Fælledparken een circuit aangelegd van ongeveer 2 km lang.

Opbouw van het circuit

Opbouw van circuit en paddock

Er omheen zijn de paddocks. Op zaterdag en zondag vinden hier de races plaats. Het zijn geen demo races maar er wordt om het hardst onderling gestreden. Een betonnen wand kan dan soms behoorlijk in de weg staan.

Paddock

 

Raceklassen die meedoen zijn:

Racings Cars up to 1947 “De auto’s uit deze periode zijn gebouwd uit staal en hout en hebben een wegligging die niet beter is dan een kruiwagen met half lege banden. Ze zijn de essentie van racen uit vervlogen tijden.”

Touring Cars up to 1965 “De auto’s in deze klasse moeten zijn gebouwd tussen 1961 en 1965 en zijn dus technisch gesproken behoorlijk gelijk.”

GTS Cars until 1965 De echte kanonnen. “Extreem populair bij toeschouwers. De reden waarom de fabrikanten er enorme budgetten tegenaan gooiden.

Touring Cars and GTS, less than 1300cc up to 1971 en Touring Cars and GTS, more than 1300cc up to 1971 ”Het is een nationale eis dat sportauto’s samen racen met de touring klasse voor het Deens kampioenschap.”

Standard and GTS Cars until 1976 – DM ”De klasse voor de big boys en extreem populair bij de toeschouwers. Hoewel het gewone vierdeurs auto’s lijken, zijn ze enorm aangepast met rolkooien, zwaar getunede motoren en aangepaste wielophanging.”

CO2 E-race ”Om het COP15 uit 2009 te vieren, zijn deze hybride racers ingezet.” Een Opel Ampera was de pace car. Ferrari Challenge ”De Ferrari Scandinavia Challenge (FSC) series heeft zich sinds de oprichting in 2001 ontwikkeld tot een echte race serie.”

Pro/Am ”Een van de meest populaire races tijdens de Copenhagen Historic Grand Prix is de traditionele Royal ProAm. In deze race rijdt Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Joachim van Denemarken, die een zeer competente historische racer is, samen met internationale top coureurs met enkele van de beste Deense amateurs.” In deze klasse veel BMW’s 2002. Een stevig evenement dus.

Pro/Am

De organisatie had voor dit evenement ook rijders uit het buitenland uitgenodigd waaronder die van de NK GT & TC. Uiteindelijk zijn er daarvan 2 teams naar Kopenhagen afgereisd. Het RWB racing team met een Escort RS2000 en lupuRace met de BMW 2002ti. Op donderdagavond zijn we (Jan, Jan en Sonja en het RWB racing team, bestaande uit 9 mensen totaal) in optocht vertrokken om op vrijdag tegen de middag in hartje Kopenhagen aan te komen. We kregen een mooie plek op de paddock toegewezen. Rondom ons en op het circuit in wording was het een ongelovelijke drukte. Een aantal straten werd even omgebouwd tot circuit. Overal grote vrachtwagens met beton wanden, strobalen, hekken en vangrails, kranen en containers. Vrijdagavond was er van een circuit nog nauwelijks sprake tijdens onze 2 kilometer lange wandeling ter verkenning. Na een goede nacht slaap was er op zaterdagochtend ineens een stratencircuit met veel beton langs de kant en af en toe strobaal. Dat we hier enigszins zenuwachtig van werden, ligt voor de hand. Voordat er gekwalificeerd kan worden, eerst nog een briefing. Die is in eerste instantie in het Deens. Daar hebben we niet veel aan. Uiteindelijk is er ook iemand beschikbaar om de samenvatting in het Engels te geven.

English please

Binnen de witte lijntjes blijven is niet aan de orde. Er zijn geen witte lijntjes, alleen maar een 1 meter hoge betonnen muur. Er wordt nog tussen neus en lippen door opgemerkt dat het circuit eigenlijk meer geschikt is voor rallyrijders. Een opmerking die eerst niet echt viel maar later des te meer waar bleek te zijn. We hebben beiden ingeschreven in de klasse Standaard en GT’s tot 1976, mede omdat we samen willen rijden en de Escort van na 1971 is. We wisten toen nog niet dat dit in Denemarken werd gezien als de klasse voor de “Big boys”. Dan kwalificeren.

Nu gaat het gebeuren

In Denemarken hanteert men het systeem van kwalificeren voor elke race. En niet, zoals in de NK GT&TC gebruikelijk is, dat de uitslag van de eerste race bepalend is voor de startopstelling van de tweede race. Dus 1 kwalificatie op zaterdagochtend en nog een kwalificatie op zondagochtend. Het is nog vroeg zaterdagochtend en het publiek begint al toe te stromen. Het miezert en de baan is vochtig. Naar later blijkt, verraderlijk glad. We mogen los en na een rondje banden warmen (dacht ik) kan het wel wat harder. Een recht stuk van bijna een kilometer nodigt daartoe ook wel uit. Maar dan, een bijna 180 graden bocht. Gladder dan ik dacht. Maar met wat tijdig terugschakelen en wat blokkerende achterwielen zet de auto zich toch nog mooi voor de bocht. Hart in de keel, even denken aan de rally rijder opmerking. Het einde van het rechte stuk heeft weliswaar een uitloopstrook maar eenmaal de bocht ingezet, kan je niet meer terug. Daarna, een lange bocht naar links en vervolgens een naar rechts. Een stuk met verrassend veel grip en putdeksels. Aan het eind 90 graden naar links. Voor deze bocht een slecht stuk bij de bushalte en ook een uitloopstrook. Die duikt het park in en bestaat uit los zand dat zeer goed afremt. Dat zullen behoorlijk wat rijders ondervinden. Rem niet voor 50 meter of blijf in het midden want door de hobbels langs de kant voor de 50 meter wordt je gelanceerd. Een kort stukje links-rechts in de tweede versnelling en een haakse bocht naar links het rechte stuk weer op. Vol gas en maar weer op tijd zien te stoppen voor einde rechte stuk. Als de banden echt wat warmer worden en ook de remmen, is het goed te doen. De baan droogt wat op, misschien helpt dat ook. We hebben lekker gereden en de auto is heel gebleven. ’s Middags is het mooi weer en race 1 gaat beginnen. Na enkele opstelperikelen, gaat het licht uit en zijn we allemaal weg. Iedereen komt veilig door de eerste bocht en wij zijn bezig elke ronde wat harder te gaan. Ik heb het steeds meer naar mijn zin tussen de betonwanden en ga er steeds harder en dichter langs.

Hard werken, maar wat een uitdaging

Nu merk ik ook pas hoeveel grip er is in de lange snelle bochten. Wij rijden op Toyo’s en zijn dus geen partij voor de snelle jongens op slicks. Niet teveel in de weg rijden want de Denen rijden voor het kampioenschap en wij zijn te gast. Toch kan ik af en toe niet voorkomen dat ik links de buitenspiegel van een snelle Porsche kan verstellen en rechts de muur kan aanraken. Er wordt hard en close gestreden. Soms tot 3 dik op de eerste bocht af. Meestal gaat het goed. Soms iets minder. Een snelle BDA Escort heeft een vastlopend voorwiellager en slaat keihard rechtsaf de wand in met een berg schade tot gevolg. Tevreden kom ik van de baan af met het gevoel dat het allemaal nog wel wat harder kan. Martijn en ik gaan terug naar de tent en om wat te drinken. Aan de auto hoeven we niets te doen. Die doet het goed. Onder de BDA Escort wordt inmiddels een nieuwe voorwielophanging gezet. Die gaat zondag gewoon weer racen. Zondagochtend is de baan zeiknat. In de sporen op de weg staat centimeters water. Ik kom erachter dat ik op een nat circuit beter uit de voeten kan dan op het droge. Het is wel wat meer glibberen en glijden, maar dat kan de BMW goed. We zijn inmiddels zo gewend dat de natte tijden hetzelfde zijn als de tijden op het droge circuit. De tribunes zitten al aardig vol. Leuk, leuk, leuk. Dan volgt de rest van de dag. Het wordt een lange dag wachten op race 2. Mede omdat we vlak bij de ingang staan, komen er duizenden mensen langs onze tent. Er is veel interesse voor de BMW. De kinderen en een enkele volwassene zijn dolblij als ze op de bestuurdersstoel mogen zitten. Uiteindelijk is de dag zo voorbij en worden we verwacht voor de opstelling van race 2. Dat blijkt een kleine misrekening. Het programma is behoorlijk uitgelopen en loopt nog meer uit omdat een Corvette bijna over het hele rechte stuk de motorolie verdeelt. Er gaat best veel olie in zo’n V8. Martijn overweegt niet te starten omdat het te gevaarlijk is. Na een paar schoonmaakrondjes van een speciale schoonmaak vrachtwagen, is de gladheid zo’n beetje verdwenen. Toch maar even voorzichtig doen de eerste rondjes. 1 opwarmrondje en wat gladheidstesten later, en we zijn klaar voor de start. Het opstellen duurt te lang en in combinatie met het lange wachten voor het opstellen en het gedoe rondom het oliespoor ben ik nu zo opgefokt dat ik spontaan vals start. Waar ik normaal gesproken altijd redelijk start, heb ik hem nu verprutst. Nou ja, gewoon de rondjes rijden en zien waar we uitkomen. Langs de baan staan er inmiddels best veel zwarte strepen op de wanden. Het bewijs dat er op het randje en soms er net overheen wordt gestreden. Ondanks de droge baan, worden de tijden niet echt beter.

Martijn in actie

We zullen het later verklaren doordat de vermoeidheid toch iets heeft toegeslagen. Om 8 uur ’s avonds is alles ingepakt. Nemen we afscheid van onze Kopenhaagse supporters en vertrekken we voor de lange rit naar huis. Van de duizenden toeschouwers zijn er nog enkelen over. Het circuit wordt weer ingepakt voor het volgende jaar. Kortom, respect voor de Denen voor het organiseren van een enorm gaaf evenement met veel te bieden voor zowel het publiek als voor de rijders. Meer: www.lupurace.nl www.twitter.com/lupurace The Copenhagen Historic Grand Prix www.chgp.dk Het lupuRace channel op www.youtube.com

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties zijn gesloten.