NK GTTC waren smaakmakers tijdens HARC Historic Morgan Trophy

Door Rob en Martijn Bijster:

Het evenement werd geteisterd door wisselende weersomstandigheden. Maar dat belette de deelnemers van het Dantuma NK GT’s en Touring Cars er niet van, op het scherpst van de snede met elkaar de strijd aan te gaan. Tijdens de zaterdagtraining twijfelde men of slicks dan wel regenbanden aan de orde waren.

Niet helemaal droog/helemaal niet droog

De baan was op grote delen nog nat, maar de ideale lijn begon al droge delen te vertonen. Na de training bleek de op slicks rijdende Henk van Gammeren verrassend de pole position te hebben verkregen. Hij werd direct gevolgd door Rolf Smulders en Simon Gras.

Tijdens de eerste race die op zaterdagmiddag werd verreden. Nam Rolf Smulders resoluut de leiding weer van Henk van Gammeren over. De snel gestarte Simon Gras moest zijn fraaie Scirrocco al na 1 ronde in de pits parkeren met versnellingsbak problemen. Rolf Smulders eindigde op de eerste plaats gevolgd door zijn teamgenoot Herbert van Zeeland beide met de Porsche. Henk van Gammeren finishte op de derde positie. Spannend was de strijd in het middenveld waarbij Lambert van der Meulen en Herman Vendeloo een rondenlang gevecht voerden voor de 6e positie. Welke Lambert van der Meulen uiteindelijk in zijn voordeel wist te beslissen. Ook was de strijd tussen Bas Proper, Jack van Ginkel en Martijn Bijster die 11 ronden duurde, erg spannend. Deze werd op de streep in het voordeel van Martijn Bijster beslist gevolgd door Bas Proper en Jack van Ginkel.

Bijster, Proper, van Ginkel actie

Jack Poppelaars heeft tijdens het weekend op de zaterdag zijn eerste race gefinisht.

Aangezien het resultaat van de eerste race de startopstelling van de tweede race was. Konden de rijders zich op de zaterdag goed voorbereiden op de race van zondag.

Zaterdagavond was door de HARC bij de Sky Net renstal een borrel georganiseerd met pizza.

De HARC piza smaakte goed.

Nadat iedereen zich tegoed had gedaan,  was het tijd om zelf spontaan een feest bij de Dantuma tent te gaan starten. De BBQ’s van de teams van Gammeren, van Ginkel en Bijster werden gehaald en er kwam een spontaan BBQ feest tot stand, wat tot de late uurtjes doorging. Hierbij waren vrijwel alle NK GTTC rijders aanwezig.

Op de zondag kon iedereen lekker uitslapen want de eerste race was pas na 12 uur in de middag. Op de pole position vertrok Rolf Smulders gevolgd door Herbert van Zeeland en Henk van Gammeren. Simon Gras die op de zaterdag met versnellingsbak problemen moest afhaken begon de race van achter uit de veld. Bij de opwarmronde viel de auto van Leonard Stolk stil met ontstekingsproblemen.

Start race 2

Bij de start ging Simon Gras als een mes door de boter met zijn snelle Scirocco. Hij zou uiteindelijk als 2e achter Rolf Smulders finishen, die net als in race 1 de overwinning op zijn naam schreef. Als derde eindigde Jan Willem Oosterhagen met zijn bekende Oranje Ford. Zijn eerste podium binnen het NK GTTC. Hij was naar eigen zeggen dan ook “zo trots als een aap”.

De race was spannend maar kende relatief veel uitvallers. Lambert van der Meulen viel uit met een kapotte versnellingsbak, Paul Engel was ook door de versnellingsbak duivel getroffen. Jack van Ginkel viel uit met technische problemen aan een wiel. Lex Proper viel uit door een gebroken hart uit een velg. Hij heeft de auto met veel geluk aan de kant kunnen parkeren zonder hierbij verdere schade op te lopen.

De derde race van het weekend werd verreden aan het einde van de middag. De race verliep zeer goed. Er was een rondenlang gevecht tussen Herbert van Zeeland en Henk van Gammeren, waarbij zij, zij aan zij over de baan gingen. Her en der op de baan vonden gevechten en inhaalacties plaats. Maar helaas sloeg ook in deze race de pechduivel toe. Zo vielen Simon Gras en Bas Proper beiden met een brandstofprobleem uit. Hans Dieter Sasse en Jack Poppelaars vielen beide met aandrijvingsproblemen uit.

 

Hans Dieter Sasse heeft de motor van zijn Opel voor de eerste maal zelf geprepareerd en heeft tot zijn verrassing een foutloos weekend achter de rug. Ook Jan Wolf heeft met zijn BMW probleemloos gereden en genoten. Gastrijder Adriaan van der Kroft heeft met de Morgan mooie races en strijd in het veld laten zien.

Podium race 3

Onze volgende races zijn op de Nürburgring op 25 augustus 2012, waar we weer los gaan voor de derde ronde van het  kampioenschap. Zie hiervoor ook de nieuwsbrief hieronder.

Nieuwsbrief NK GT & Touring Cars ’66-‘81 nr 2012-3

Beste mede-coureurs,

Afgelopen weekend hebben wij onder wisselende weersomstandigheden op het TT circuit ons tweede evenement van het seizoen 2012 verreden. Zoals jullie hebben kunnen ervaren was een erg gezellig en geslaagd evenement. De sfeer in de paddock was top, waarbij een spontaan georganiseerde gezamenlijke BBQ op zaterdagavond meer dan geslaagd was. Ons startveld met 20 auto’s was een beetje mager, maar dat deed niet af aan de kwaliteit  van de auto’s en de spannende races, waarvan zowel door de rijders als het publiek erg werd genoten.

Foto: ©Wim Heuving

Ook kijken wij alvast vooruit naar onze volgende race die op 25 augustus a.s. op de fraaie Nürburgring wordt verreden. Als je geen package deal hebt en je wilt deelnemen, schijf dan snel in via ons inschrijfformulier dat jullie op onze site www.nkgttc.nl aantreffen. Aangezien het een eendaags evenement is dat op zaterdagmorgen al om 7.30  begint, adviseren wij iedereen om al op vrijdag naar Nürburg af te reizen. Dit ook omdat wij met z’n allen op vrijdagavond een “spontane” BBQ willen organiseren. (Ons idee is dat een ieder z’n eigen vlees, BBQ, drinken meeneemt en wij daar een gezamenlijk feestje van maken).

Het tijdschema is nog niet bekend, maar vorig jaar was er om 07.30 uur een briefing en aansluitend vond de training omstreeks 08.30 uur plaats. De eerste race werd omstreeks 10.30 uur verreden en de tweede race omstreeks 16.15 uur. Wij hopen jullie allen op de Nürburgring te zien!

Afgelopen week heeft het klassebestuur vergaderd. Daarbij zijn diverse punten aan de orde geweest.

Voor seizoen 2013 hebben wij al de volgende besluiten genomen:

–       Alle deelnemende auto’s moeten voorzien zijn van een regenachterlicht.

–       De verlichting van de deelnemende auto’s dient ingeschakeld te kunnen worden en de koplampen niet volledig afgeplakt. Dit om de auto’s tijdens slechte weersomstandigheden herkenbaar te maken.

 

Laatste nieuws: Op dit moment is bekend dat Martijn Bijster en Jan Wolf onze klasse begin augustus tijdens de Copenhagen Historic Grand Prix zullen vertegenwoordigen. (www.chgp.dk)

Uitslag Race 2 Dantuma NK GT&TC

NK GT&TC Veld tijdens Historic Zandvoort Trophy 2012; Theo Mouws' Escort leidt het middenveld, voor de later uitgevallen Golf mk 1 van Bas Proper. Daarachter Ronald Aardse in de 2.8 RS Porsche en links van hem de oprukkende Henk van Gammeren in de goud/zwarte Escort. Foto Wim Heuving

Andermaal in prachtig voorjaarsweer werd de tweede race van het Dantuma NK GT&TC verreden. Onder het toeziend oog van vele fans en gasten van de hoofdsponsor werd een mooie strijd uitgevochten. Er waren helaas een aantal pechvogels die de start niet hadden gehaald… Simon Gras, gisteren derde,  had koppelingsproblemen met zijn Scirocco, Gerd Rijper had een olie-overdrukprobleem niet tijdig kunnen verhelpen, nieuwkomer Poppelaars had helaas ernstige remproblemen met zijn Escort. Dieter Sasse was ook niet meer in staat te starten met zijn Opel Kadett, maar de rest van het veld was gereed voor de strijd.

Bij de start waren de Porsches van Lex Proper en Rolph Smulders als een raket vertrokken, met Herbert van Zeeland en Cor van Ham, eveneens in 911s, vlak op hun hielen. Daarachter verschalkte Leonard Stolk in eerste instantie de de Golf van Bas Proper en de twee bloedsnelle Escorts van Theo Mouws en Henk van Gammeren. Bas Proper viel halverwege de wedstrijd uit met een mechanisch probleem en raakte vervolgens de bandenstapel in de Marlboro bocht met een aardige klap.

Mouws, Stolk en Henk van Gammeren leverden 11 ronden lang strijd, waarbij Mouws bijna over het randje ging bij het uitkomen van de Audi S bocht, maar met veel stuurmanskunst een ontmoeting met de vangrail wist te ontwijken, zonder een plaats op te hoeven geven. Stolk had een gaatje weten te trekken ten opzichte van Van Gammeren, maar een gele vlag situatie maakte hieraan een einde en de laatste wist uiteindelijk de glibberende Porsche van Stolk te passeren.

Kijkend naar de rondetijden valt op dat de twee leidende auto’s dicht bij elkaar zaten en de winnende Porsche van Smulders dit jaar minder ver uit lijkt te lopen dan in eerder kampioenschappen.

In het achterveld draaide de Mini van Paul Engel lekker en kwam heel over de lijn. De snellere Mini van Timo Span had op e lijn zelfs de Porsche 911 van Ronald Aardse nog te pakken. Goed te zien dat de Mini zijn naam als Giant Killer aan het waarmaken is!

Mooi weekeinde met gezonde strijd en heel veel plezier. Dank aan de medewerkers van de evenementsorganisatie en het klasse team dat achter de schermen voortdurend met grotere en kleinere uitdagingen te maken had. Daar hebben de deelnemers gelukkig geen last van gehad en wij zien er naar uit jullie in Assen weer te treffen!

De Uitslag van de 2e race vind je via deze link:

GTTC R2

Uitslag Race 1 Zandvoort HZT NK GT&TC

Onder een blauwe lucht en mooie voorjaarstemperaturen werd gisteren de eerste race van ons kampioenschap verreden. Na de kwalificaties stonden er 4 Porsche 911’s op de voorste twee rijen op de grid, met een rijke schakering aan Escorts VWs daarachter.

Bij de start waren Smulders en Proper in 1974 911 RSRs als eerste bij de Tarzanbocht en wist Leonard Stolk Cor van Ham te verschalken voor de derde plek. Echter al snel nam de druk op de derde plek toe en kwam Van Ham in zijn 934 rally replica terug, met in zijn zog Herbert van Zeeland in een 911 en Theo Mouws in zijn rappe Escort. Stolk werd langzaam naar achteren doorgegeven tijdens een aantal inhaalmanoeuvres en halverwege de wedstrijd was Simon Gras met zijn nieuwe mechanisch ingespoten Scirocco door het veld heen geslalomd naar de derde plaats.

Het was duidelijk dat de snelheden binnen de 3e tot en met de 10e plaats heel dicht bij elkaar lagen; veel dichter dan vorig jaar. Daardoor ontstonden mooie positiegevechten in dit bereik en kroop ook Bas Proper in zijn Golf Mk1 langzaam maar zeker op.

De Escorts van de Oom en Neef Van Gammeren raakten verwikkeld in een ware “family feud” die zich voortzette in het Parc Ferme. Beide auto’s hadden wat lichte schade, maar wij rekenen er op dat de familieraad de heren gisteravond onder het genot van een biertje weer tot elkaar heeft gebracht.

Paul Engel was de pechvogel van de wedstrijd met een losgetrilde schakelstang koppeling, welke zijn prachtige Mini tot stilstand bracht in Bosuit. Hem resteerde niets anders dan de wedstrijd van achter de railing te volgen.

Op kop was de strijd hevig maar Lex Proper, dit jaar rijdend in de kampioensauto van vorig jaar, kon net niet aanhaken bij de krachtigere 911RSR van Rolph Smulders. Het verschil op de lijn was minimaal, maar twee seconden is in racen erg veel…. Cor van Ham zakte gedurende de race verder terug, net als kampioen Leonard Stolk, die zijn banden teveel had belast. Hij moest weer erg wennen aan de beperktere grip van de smallere 1973 RSR en reed te krappe lijnen.

Het mooiste resultaat van de wedstrijd was de 3e plek voor Simon Gras, die andermaal liet zien hoe de combinatie van racetalent en een slimme keuze voor een auto, gebouwd op bescheiden budget grote resultaten kan brengen. Hopelijk een voorbeeld voor nieuwe aanwas in onze klasse!

20120520-092510.jpg

Nieuwe Sponsoren voor NK GT&TC

Het enthousiasme rond onze klasse blijft toenemen! Recent werden Drie nieuwe sponsors toegevoegd aan onze lijst, waarvan 1 anoniem blijft. Lusso Classics uit Naarden en Gratama & Luxwolda Taxaties zijn toegetreden tot onze groep sponsors. Wij zijn zeer verheugd met deze ondersteuning en zeer dankbaar voor het vertrouwen van deze gerenommeerde bedrijven, die hun naam aan onze klasse verbinden.

Dank aan Wolter Gratama voor zijn niet aflatende inzet als commissaris PR en Sponsoring!

Update van de Klasseorganisatie

Vanavond vond er een vergadering van de klasseorganisatie  plaats en het ziet er goed uit voor dit seizoen! Inschrijvingen blijven binnenstromen en er zijn weer twee sponsors gevonden, waarover volgende  week meer! Wolter Gratama rent zich rot.

In Assen krijgen wij er zoals het er nu uit ziet een flink aantal buitenlandse gasten bij en Rob Bijster is druk met het overleg met deze Deense ploeg. Wim Heuving pakt het wedstrijdsecretariaat op zodat wij goed georganiseerd kunnen starten.

De startschilden gaan volgende week in productie en wij hebben besloten de nummering op basis van de eindstand in ons NK van 2011 toe te wijzen.

In Hockenheim heeft Theo van Gammeren niet alleen als trotse vader op de tribune gestaan vanwege een 2e plek van soon Thijs, maar ook zielen gewonnen onder Duitse rijders. Jullie klasseorganisatie ziet het momentum rond het kampioenschap toenemen en wij zien er zeer naar uit jullie wellicht op 27 april bij het vrij rijden evenement op Zandvoort te treffen!

 

Online Inschrijven Kan Worden Gebruikt!

Na enige proefrondjes is het inschrijfsysteem nu geconfigureerd! Het systeem levert op jouw email adres een confirmatie van inschrijving en het genereert een factuur waar alle betalingsgegevens worden vastgelegd. Nadat wij het inschrijfgeld ontvangen hebben volgt een email welke jouw inschrijving bevestigt. Dit gaat ons allemaal veel werk schelen!