Historic Grand Prix Zandvoort 21/22/23-6-2024

De Historic Grand Prix is het nummer 1 historische race event van Nederland. Bucket-list materiaal voor alle autosportliefhebbers, coureurs en eventbezoekers. Het is een unieke beleving die verder gaat dan alleen het racen. Van de klassieke auto’s, de (aan)kleding, de muziek, tot het eten en de foodcourts: de Historic Grand Prix is een lifestyle. Je wilt erbij zijn en onderdeel zijn van deze unieke ervaring! 

We rijden daar als RECO NK GTTC race-serie natuurlijk weer mee, een kwalificatie op vrijdag en twee races (één op zaterdag en één op zondag) meetellend voor het Nederlands Kampioenschap!

Er is nog plek om mee te rijden tijdens dit geweldige evenement.

Voor inschrijvingen en actuele informatie, mail secretariaat@NKGTTC.nl

The Historic Grand Prix is ​​the number 1 historic racing event in the Netherlands. Bucket-list material for all motorsport enthusiasts, drivers and event visitors. It is a unique experience that goes beyond just racing. From the classic cars, the clothing, the music, to the food and the food courts: the Historic Grand Prix is ​​a lifestyle. You want to be there and be part of this unique experience!

We will of course run this again as RECO NK GTTC race series, with a qualifying session on Friday and two races (one on Saturday and one on Sunday), counting towards the Dutch Championship!

There is still room to race during this great event.
For registrations and current information, email secretariaat@NKGTTC.nl





St.Paul Historic Zandvoort Trophy 2024

DE RACES

 Jan-Bart Broertjes

 Gepubliceerd: 13 mei 2024

Waren we terug in 1973? Het EK toerwagens op Zandvoort, de fabrieks-Capri’s tegen de Alpina BMW’s? Toine Hezemans versus Jochen Mass? Nee, het was toch echt 2024, het Reco NK GTTC, en Cees Lubbers nam het in zijn BMW CSL op tegen de drie Capri’s van het St. Paul Racing Team, bestuurd door Dieter, Wim en Tim Kuijl. De Fords in de fabriekskleuren toonden zich echter fragiel. Polesitter Wim Kuijl kwam in het hele verhaal niet voor, terwijl Dieter na vijf ronden aan de leiding de strijd moest staken. Bleef over de nummer 1 Capri met aan het stuur Tim Kuijl, die de kop overnam. Cees Lubbers kon hem qua rondetijden prima volgen, maar een Safety Car intermezzo waarbij er een stel achterblijvers tussen de Capri en de BMW zaten, maakte dat hij er niet meer bij kon komen. Gerd Rijper stuurde zijn Porsche naar de derde plaats. Bij de 2-liters waren het Ford Escort-coureurs Freddy van Sprundel en Jan-Willem Oosterhagen die een mooie strijd uitvochten. Oosterhagen reed de meeste ronden voorop, maar de gewiekste van Sprundel reed als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag door. Klasse-overwinningen waren er voor Stephane Rion (Alfa Romeo GTV6), Onno Vlaanderen (Davrian Mk5), Carst Span (Mini Cooper S), Andre Kardol (Alfa Romeo 1750 GTAM) en Michel Braxhoofden (Renault 5 Alpine). Ook in de Britse divisie was er volop strijd, de dans werd aanvankelijk geleid door Detlef Walter in de Warwick GT, daarna door Rene Grüter in de MGB, maar uiteindelijk was het Jon Wolfe in een TVR Tuscan die het British HTGT klassement naar zich toetrok. Bij de MG’s won Grüter, voor Kees Rozema en Melle van der Wal.

Race 2 leek een beetje op het Songfestival, de hoofdrolspelers verlieten voor de finale het toneel. Dit alles ging gepaard met enig vlagvertoon, in de kleur rood. Freddy van Sprundel profiteerde en stuurde na dit intermezzo zijn Escort twin-cam naar de overwinning. Gerd Rijper trapte voor wat hij waard was in zijn Porsche, maar kwam aan de meet 1,7 seconde tekort. De derde plek was voor Oosterhagen in zijn oranje Escort met Pinto-blok. De klassewinnaars waren dezelfde als in race 1 met uitzondering van klasse 4, waar Ton van Kuijk (Alfa Giulia Super) de grootste beker claimde. Jon Wolfe stuurde zijn TVR Tuscan weer naar de winst in het British HTGT klassement, voor de MG-piloten die wederom werden aangevoerd Rene Grüter in zijn MGB. Stefan Rozema (MGA) wist in de laatste ronde en Melle van der Wal (MGB) nog te passeren.

Race 3 dan en Van Sprundel leidde van start tot finish. Helaas was er halverwege de race een Code 60 (in F1 termen: virtual safety car) die hem 28 strafseconden op zou leveren wegens iets te hard rijden. Het gevecht tussen Jan-Willem Oosterhagen en Gerd Rijper bleek dus achteraf om de winst te gaan. Die was voor Porsche-coureur Rijper, Oosterhagen werd tweede en Van Sprundel toch nog derde. De klassewinnaars waren dezelfde als in race 1 en 2, met opnieuw een uitzondering voor klasse 4 waar Marijn van Marwijk (Alfa Giulia Super) nu de winst naar zich toetrok. De MG’s hadden deze keer de overhand in de Britse divisie en de strijd vooraan ging tussen Rene Grüter en Melle van der Wal in hun MGB’s. De Zwitser incasseerde 5 seconden voor een jumpstart, zodoende ging de winst naar Melle van der Wal. Marcus Weidenbach (Jaguar E-type) was de derde geklasseerde British HTGT deelnemer in deze race.

De St.Paul Historic Zandvoort Trophy 2024

Kom op 11 & 12 mei 2024 van 09:00 tot 17:00 naar de 47e editie van de St. Paul Historic Zandvoort Trophy op Circuit Zandvoort!

Tijdens de St. Paul Historic Zandvoort Trophy vinden er diverse races plaats vanuit de HARC. Een van die races is het NK GTTC, wat staat voor Nederlands Kampioenschap GT’s en Touring Cars uit het tijdperk 1966 tot 1981.

Op zaterdag wordt er eerst een kwalificatie gereden in de ochtend, in de middag volgt race 1. Zondag’s wordt ook weer in de ochtend race 2 en aan het eind van de middag de afsluitende race 3 verreden. Deze races tellen mee voor het Nederlands Kampioenschap.

Op de zaterdag is de toegang tot het circuit gratis, ook andere historische race klasses rijden hun races op het circuit, waar onder het NK ’82-’90!

https://harc.nl/nl/evenementen/event/5226

Spa Summer Classic 2024 26/27/28 april 2024

 Auteur: Jan-Bart Broertjes

 Gepubliceerd: 28 april 2024

Wim en Dieter Kuijl drukten hun stempel op de seizoensopener van het RECO NK GTTC op Spa-Francorchamps. In de kwalificatie legden ze met hun wit blauwe Ford Capri’s RS beslag op de eerste startrij. Cees Lubbers was derde in de BMW CSL, voor de snelste Escort-rijders, Peter Stöhrmann, Freddy van Sprundel en Jan-Willem Oosterhagen. Helaas maakte de Duitser op weinig zachtzinnige wijze kennis met het meubilair langs de baan en was zijn weekend na 5 rondjes voorbij. Dat Spa een zwaar circuit is voor het mechaniek ondervond ook HARC-voorzitter Onno Vlaanderen, die zijn Davrian na zes rondjes kwalificatie kon opladen.

Dieter Kuijl was onverslaanbaar in de eerste race, die vochtig begon maar steeds droger werd. Hij reed met grote stappen weg van Cees Lubbers, die op zijn beurt Freddy van Sprundel op veilige afstand hield. De verrassing van de race was Floris Fick, die zijn BMW 2002 vanaf de twaalfde positie gestaag naar voren reed. In de laatste ronde wist hij Jan-Willem Oosterhagen te passeren en de vierde plaats te pakken. Na het wegvallen van de Davrian was het aantal “kleine” auto’s op twee vingers te tellen: Carst Span kwam als eerste aan de meet, gevolgd door zijn vader Klaas.

Race 2 dan en nu was de beurt aan Wim Kuijl, die op zaterdag problemen kende en niet in het verhaal voorkwam. Vanaf de 22e startplaats werkte hij zich razendsnel naar voren tot hij alleen zijn vader Dieter nog voor zich had. Die was deze keer de pechvogel en moest na 7 ronden de spreekwoordelijke pijp aan Maarten geven. Even later waren er nog meer pechvogels en besloot de wedstrijdleiding na zo’n 25 van de geplande 40 minuten dat het mooi geweest was. Er moest afgesleept en opgeruimd worden. Jammer voor de overgebleven rijders en het publiek, want die hadden best nog een kwartiertje langer willen genieten. Achter Wim Kuijl in de Ford Capri RS3100 werd Freddy van Sprundel met zijn Ford Escort RS1600 als tweede geklasseerd, voor Gerd Rijper in de Porsche 911 RSR. Daarna volgde een rits Escorts: Marnix Dierick, Bart-Jan Deenik, Geert Boels en Jan-Willem Oosterhagen, voor Carst Span in de Mini Cooper.

Alle uitslagen staan hier: spasummerclassic.alkamelsystems.com.

Volgend race weekend : St.Paul Historic Trophy Zandvoort 10/11/12 mei 2024!

Onze site wordt vernieuwd en is tijdelijk niet up to date.

Voor actuele informatie, mail secretariaat@NKGTTC.nl