Verslag HZT 2015

Afgelopen weekend was het eindelijk weer zover, het begin van het raceseizoen. Het NK GTTC had haar seizoensaftrap op het circuit van Zandvoort tijdens de Historische Zandvoort Trophy van de HARC.

Voor velen was de vrij-rijden-dag van de HARC een uitkomst om de afstelling van de auto te checken of de motor in te laten lopen. Iedereen kwam zonder kleerscheuren door deze dag en dit gaf moed voor het nog te rijden weekend.

Poster HZT 2015

Op zaterdag begon iedereen vol overgave aan de kwalificatie met maar liefst 29 auto`s aan de start. Helaas wat minder auto’s als dat zich vooraf had ingeschreven ,maar voor sommige rijders bleek de winter toch net te kort om de auto gereed te krijgen.

De tijden die gereden werden in de kwalificatie voorspelden al  veel spanning voor de nog te komen races. De pole position tijd was zelfs onder de twee minuten gezet op 1.59.510, namelijk door Bart Westerman. In de top 5 waren maar liefst 4 verschillende auto merken vertegenwoordigd.

De eerste race van het weekend werd ook verreden op de zaterdag. In de middag mocht iedereen zich klaar maken voor een mooie en spannende wedstrijd. De uitslag van de kwalificatie werd al vrij snel na de start teniet gedaan. De Porsche`s leken heer en meester te worden van het veld. Enkel Theo Mouws kon het Porsche blok doorbreken met een fantastische tweede plaats. Hij startte vanaf de 13de plaats en wist op een 2de plaats te finishen. De wedstrijdleiding had twijfels en meende een valse start te hebben gezien bij Theo Mouws. Deze werd mening werd echter na het terugzien van de beelden herzien. De opvallende nieuwkomer in de top 10 was Rik Aberkrom die met zijn BMW 320 op een 9de plaats finishte. Helaas waren het niet allemaal mooie verhalen. De Mini`s in het veld werden geplaagd door technische problemen. De Belg Bernard Dierick viel uit met electrische problemen en Paul Engel moest de wedstrijd staken met wat later bleek een gescheurde achterwiel ophanging.

Het weekend werd vervolgd op de zondag. De dag die, volgens de geleerden, nat nat en nog eens nat zou zijn. De stress in op het paddock was te voelen en er werden verschillende bandenkeuzes gemaakt. De rijders die voor de droogweer optie waren gegaan bleken de winnaar te zijn. De wedstrijd was voor het grootste gedeelte droog . Een paar rondes voor het einde begon het alsnog te regenen en de steeds natter wordende omstandigheden waren ideaal voor de Lister-Jaquar Knobbly van Eike Wellhausen. Hij was de Porsche`s van Leonard Stolk en Bart Westerman te snel af. Pechvogel  van de race was Jan Rozendaal met zijn Datsun 240Z die maar niet goed wilde lopen, terwijl hij tijdens een eerdere sessie ook al een gescheurd rubber van het cardan had. De venturi bleek het probleem en met wat geleende onderdelen kon alles worden hersteld voor de laatste race.

Uiteindelijk bleken de metreologen toch gelijk te krijgen en tijdens de 3de en laatste race was het nat, heel erg nat. De koning van de regen was Thijs van Gammeren die met zijn Ford Escort rs2000 naar een tweede plaats reed. De eerste en derde plaats werden ingenomen door de Porsche`s van Bart Westerman en Gerd Rijper. Henk van Gammeren was ook ontketend in de regen, maar bleek helaas een aantal ronde te kort te komen om de derde plaats in te nemen. Voor velen was het vooral overleven en genieten. Marnix Dierick stapte met een grote grijns uit zijn Jaquar 420 saloon. Zijn loodzware achterwiel aangedreven auto kwam elke ronde driftend uit de Arie Luyendijkbocht.

Het gehele weekend verliep gelukkig zonder grote problemen en de blikken zijn weer gericht op de volgende wedstrijd tijdens de Spa Summer Classic 2015 op 27 en 28 juni a.s.

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties zijn gesloten.