Verslag HZT 2014

Afgelopen weekend van 2 tot en met 4 mei 2014 was het dan eindelijk zover, het eerste raceweekend van 2014! De auto`s konden weer ontwaken uit de winterslaap en eerst nog warmdraaien voor het komende seizoen tijdens de HARC vrij-rijden-dag op vrijdag 2 mei 2014.

Het raceweekend begon zoals altijd op de vrijdag met de technische keuring en het inschrijven. Dat het weekend een groot succes zou worden werd al snel duidelijk toen er aan het begin van de avond al gepast en gemeten moest gaan worden om alle auto`s een plekje te kunnen geven. Totaal zijn er 31 auto`s aan de start verschenen tijdens de eerste sessie, de kwalificatie. Helaas ging de auto van Bas Proper op de vrij-rijden-dag kapot, anders was het veld nog groter geweest.

Kwalificatie:

Kwalificatie op zaterdag: Tijdens de opstelling in de paddock voor de kwalificatie zijn er heel wat verbaasde gezichten te zien geweest over de bonte verzameling aan merken, types en soorten auto`s. Van o.a. grote Porsche`s tot de kleine Mini`s, de charmante NSU`tjes tot de breed uitgebouwde Ford Escort MKI & MK II.

W14 HZT Q IMG_9923

Helaas verliep de kwalificatie niet voor iedereen zonder problemen. David Verzijlberg & Henk Spin kwam met technische problemen stil te staan met de nieuw gebouwde BMW 2002 Ti. Voor Jack Poppelaars eindigde de eerste ronde in een groot drama, een klein asje (volgens de kenners onmogelijk om kapot te krijgen) begaf het spontaan met als gevolg dat de gehele motor in de soep liep. Marcel Frijlink (Ford Escort MKI RS 1600) was oppermachtig met een fantastische poletijd van 1:57.297.

W14 HZT R1 IMG_0183

De top drie werd compleet gemaakt door Leonard Stolk & Jan van Elderen, beide rijdend in een Porsche Carrera RS . Dat het spannend zou worden tijdens de races bleek wel uit de onderlinge verschillen: Nummers 12 t/m 15 trainde allemaal 2:07 Nummers 16 t/m 19 trainde allemaal 2:09

 

1e race:

De zaterdag werd afgesloten met de eerste race. Door het gehele veld waren gevechten te zien, zoals ook te verwachten was na aanleiding van de kwalificatietijden.

W14 HZT R1 IMG_0144
De poletijd van Marcel Frijlink kon helaas niet worden omgezet in een overwinning door aandrijvingsproblemen. Het was leuk om te zien dat de nieuw gebouwde auto`s en de auto`s die voor het eerste mee reden met het Dantuma NK GTTC goed mee konden komen. Rob de Laat (Opel Ascona B -1900) had een leuke strijd met Jack van Ginkel (Ford Escort MkI RS 1600). De andere opvallende nieuwe auto`s waren de Lister-jaquarKnobbly van Eike Wellhausen welke op de derde positie reed en de Nissan Datsun Sports 240 Z van Jan Rozendaal die met een negende plaats keurig in de top 10 eindigde. W14 HZT Q IMG_9866

2e race:

Door het uitvallen van diverse auto`s in de 1e race was het startveld van de zondag wat uitgedund. De zware beproeving viel enkele auto`s zwaar. De 2e race stond in het teken van de kleine auto`s. Timo Span (B.L. Mini 1275 GT) had maar één doel en dat was een persoonlijk record rijden om de snelle NSU TT 1200 van Marco van den Broek bij te houden en misschien wel in te halen.

 

W14 HZT R2 IMG_0356

De snelle tijden werden gereden alleen bleek het uiteindelijk niet genoeg. De Simca 1000 Rallye 2 van Jeroen Feijten viel helaas uit door een kleine touché. De wegligging van de Simca voelde niet goed meer en uit voorzorg werd de auto stil gezet. W14 HZT R2 IMG_0336

3e race:

Als een duvel uit een doosje verscheen de laatste race Peter Aberkrom met zijn BMW 320 aan de start. Door samen te werken met Jan Wolf (BMW 2002 Ti) had hij zijn auto toch op tijd klaar gekregen om een laatste race mee te kunnen rijden. De race zelf werd voorin een gevecht tussen de Porsche` s van Leonard Stolk, Jan van Elderen en Lex Proper.

W14 HZT R3 IMG_0520

In het achterveld was er een hevige strijd tussen de Innocenti Cooper 1300 van Paul Engel, de Simca 1000 Rallye 2, de NSU 1200TT van Paul Lomeijer en de eerder genoemde BMW 2002 Ti van Jan Wolf.

W14 HZT R3 IMG_0528

Dat er fair geracet wordt in de klasse werd wel bevestigd toen de drie hiervoor genoemde auto’s drie breed op de Tarzanbocht aanreden en er allemaal heel uit kwamen. Het eerste weekend was fantastisch verzorgt door Manon & Marian (en stille kracht achter de schermen Wim!) die het aanspreekpunt waren op het circuit voor de rijders. De conclusie van het weekend was wel dat dit het begin is van een mooi jaar voor het Dantuma NK GTTC !

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.