Verslag HAT 2014

Afgelopen weekend, op 12 en 13 juli jl., was het weer zover. Als raceklasse konden we weer in actie komen tijdens de Historische Assen Trophy, het Harc evenement op TT circuit Assen.

Het weekend begon voor sommigen met een test / vrijrijden sessie op de vrijdag. De omstandigheden waren goed en zonder problemen kon iedereen aan het weekend beginnen. Jack Poppelaars met zijn Ford Escort MK1 kon zijn hagelnieuw opgebouwde motor testdraaien na de desillusie op Zandvoort.

Terwijl in het midden van Nederland het regenwater niet af te voeren was, was het op Assen niet aan te voeren. Met een tempratuur van circa 27 graden kon je gerust concluderen dat het warm was. Gelukkig was er na het nodige opbouwwerk bij de raceteam`s genoeg tijd over om even af te koelen onder het genot van een lekker drankje.

De zaterdag begon, zoals altijd, met de kwalificatie. Iedereen was gebrand op een snelle tijd om vooraan in het veld te kunnen starten. Met 27 auto`s in de kwalificatie was een goede tijd belangrijk om zoveel mogelijk auto`s van dit grote startveld achter je te houden tijdens race 1. Helaas kwam na een aantal rondes een rode vlag situatie veroorzaakt door een olie `spoortje` van de Ruskenhoek tot en met Mandeveen. De olieplug van de BMW 2002 ti van Jan Wolf was spoorloos en had ook zijn sporen nagelaten. Na ongeveer 45 minuten kon de sessie hervat worden zodat iedereen nog een tijd kon noteren. De spanning voorin in het veld werd al snel duidelijk met de nummer 2 t/m 9 binnen 2 seconde van elkaar.

10565972_788849051145720_1776632889_n

foto: www.racefotos.nl

 

Tijdens de eerste race op zaterdag was overal in het veld strijd. Iedereen kon een sparpartner vinden en er werd fair en eerlijk geracet. Helaas werd voor het Ford front binnen de klasse pijnlijk duidelijk dat er een sterke Duitse vertegenwoordig aan automerken aanwezig was. De BMW 2002 ti van Henk Spin en David Verzijlberg ging snel en werd als 3e afgevlagd. Een prestatie van formaat aangezien ze rijden met  een net nieuw opgebouwde auto.  De BMW 3.0 CLS van Eric Holthausen werd keurig 4e en bewees ook zeer competitief te zijn. De wedstrijd werd oppermachtig gewonnen door Marcel Frijlink in zijn Ford Escort MK1 gevolgd door Leonard Stolk in zijn Porsche Carrera RS.

Race 2 op zaterdag heeft heel wat stof doen op waaien op het circuit van Assen. De wedstrijd werd gekenmerkt door een fantastisch gevecht in het veld tussen de posities 6 t/m 11 die bij het vallen van de vlag een verschil van 3 seconde meten. De leider van dit groepje wisselde soms per bocht, Gert Rijper trok aan het langste eind en finishte net voor Roald Aardse, beide rijdend in een Porsche Carrera RS. Jeroen Feijten, die dit weekend 30 jaar werd, viel helaas uit met zijn Simca Ralley. Wel liet hij zien wat de potentie was van zijn auto met snelle tijden zoals hij ook in race 1 had gereden. Een hoogtepunt was er voor Freddy van Spundel, met zijn Ford Escort mk1, die voor het eerst in Nederland het erepodium mocht betreden met een geweldige 3de plek overal in deze race!

Omdat race 3 op zondag pas in de middag werd verreden was genoeg tijd om de zaterdagavond om te toveren tot een gezellige BBQ en feest avond met veel muziek en gezelligheid. Waarbij de Belgische 3e plek werd gevierd als een overwinning…. 😉

Race 3 op zondag werd weer gekenmerkt door een leuk gevecht net achter de podiumplaatsen. De nummer 7,8,9 eindigde op de streep binnen de 0,2 seconden. Er werd weer fantastisch geracet en ook de competitie was weer overal te vinden. De top drie was gelijk aan de eerste race, maar was daarom zeker niet minder spannend.

10544955_788848967812395_1900225204_n

foto: www.racefotos.nl

 

Kort samengevat kunnen we terug kijken op een fantastisch weekend. Een startveld van 27 geweldige auto`s, een goede sfeer en echte races. De reacties van het publiek en de organisatie waren zeer positief. Het Dantuma NK GTTC heeft zich op een mooie manier in de kijkers gereden!

Historische Grand Prix here we come….!!!!

 

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties zijn gesloten.