Historic Grandprix 2015 – deel I

Komende weken gaan we terug kijken op toch wel het hoogtepunt (ja, nu al) van ons raceseizoen. Dat het afgelopen raceweekend een succes was blijkt wel aan het aantal bezoekers dat er tijdens de Historic Grandprix Zandvoort aanwezig was dit jaar. Maar liefst 52.000 bezoekers kwamen al het race spektakel aanschouwen. Voeg daarbij het mooie weer en de goede sfeer toe en het feestje is compleet.

Voor velen begon het weekend op donderdag met het opbouwen van het kamp en keuren van de auto`s. Een enkeling had zich op woensdag al gemeld en mocht de nacht doorbrengen in een groot water bassin. Door de hevige regen, die ook op donderdag viel, was het paddock voor het NK GTTC veranderd in een complete water partij. Nadat iedereen zijn spulletjes donderdagavond voor elkaar had kon het echte werk gaan beginnen.

De vrijdag begon met een rijdersbriefing in een bijna te kleine mediaroom. Er waren meer dan 60 rijders aanwezig, in goede hoop op een lekker raceweekend. De boodschap was zoals altijd weer duidelijk: we rijden met respect voor elkaar en iedereen is even belangrijk. Een waarheid als een koe als je bekijkt dat het voor bijna iedereen toch een uit de hand gelopen hobby is.

Tijdens het opstellen ontstond de spanning welk merk de pole position voor de race zou pakken. De Porsche`s zijn het gehele jaar al snel geweest maar het aanbod Ford`s was overweldigend. De top drie bestond uit;
1. Steve Dance, Ford Capri 2600 in 1:58.321
2. Eike Wellhaussen, Lister Jaquar – Knobbly in 1:59.172
3. Leonard Stolk, Porsche Carrera RS in 1:59.937

De complete top 10 bestond uit 4 verschillende nationaliteiten en 8 verschillende auto type. Veel variatie dus, wat ook al het publiek erg aansprak. Per slot van rekening is het startveld van het Dantuma NK GTTC het startveld waarin voor velen de droomauto van vroeger rijdt of het veld van `zo één heb ik er vroeg ook gehad`.

Door het enorme startveld was er geen moment rust op de baan en konden `langzamere` auto`s gebruik maken van de slipstream of het momentum van de snellere auto`s om hen heen. De rondetijden waren door het gehele veld snel en er waren geen aanrijdingen tijdens deze eerste sessie.

Helaas was er wel de beruchte mechanische pech die een groot aantal rijders trof. De familie Aberkrom had een technische up-date gedaan aan hun mooie BMW 320, maar helaas met problemen in de `kop` als gevolg. De gehele vrijdag, zelfs tot ver in de avond, werd gebruikt om de auto klaar te maken. Zelfs de `kop` werd compleet van het motorblok gehaald en op het paddock omgebouwd.

E15 HistoricGP (690)
Foto: www.racefotos.nl

De familie Span deed hier nog een schepje bovenop door een complete motor van hun Mini Cooper S op het circuit te vervangen. Tot ver in de avond werd ook hier gesleuteld aan de auto. Als laatste werd er ook bij Raceteam Brax druk gesleuteld, omdat er een klep krom was van één van de Renaults 5. Ook hier kon alle schade gelukkig op tijd worden hersteld.

Ondanks alle technische tegenslag kon bijna het gehele startveld van de kwalificatie starten op om 8 uur ‘s ochtends, in de eerste race op zaterdag.

Wordt vervolgd…….

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties zijn gesloten.