HAT 2015 deel III (zondag)

In tegenstelling tot de zaterdag was de zondag een wat koelere, dus aangenamere, dag om te racen. Zoals wel vaker dit seizoen is gebleken zat het venijn in de start.

Tijdens de eerste wedstrijd op zaterdag was de Deen Niels Ole Andersen met zijn Ford Capri 3000 GT uitgevallen. De zondag heeft hij op een spectaculaire wijze laten zien dat de Capri een goede snelle auto is. Tijdens de tweede race wist hij zijn weg naar voren te vinden en reed van de 23ste naar de 2de plek.

In het middenveld waren ook leuke gevechten ontstaan. Zo viel voor Paul Engel met zijn Innocenti Mini cooper 1300 alles bij elkaar en had hij een super gevecht met Jack van Ginkel in zijn Ford Escort RS 1600 MK I.

Helaas werd na de technische keuring duidelijk voor Paul dat hij zich, onbewust, niet aan de regels had gehouden. Uit een meting bleek hij 12mm te laag te zijn door nieuwe, dikkere, einddemper. Ook Rik Aberkrom mocht zich melden bij de wedstrijdleiding, omdat zijn auto 16mm te laag was. Voor beiden was een oplossing op het circuit deels mogelijk en mocht na overleg met de TC alsnog deelgenomen worden aan de derde wedstrijd.

Jeroen Feijten liet in de eerste ronde de `snellere` Porsche van Ronald Aardse voorbij, maar had hier later veel spijt van toen bleek dat hij slecht 0,9 sec achter hem eindigde.

Naarmate de middag vorderde nam de spanning ook toe op het paddock. Er was onrust ontstaan door het nieuws dat het zou kunnen gaan regen. De voorbereidingen werden getroffen, maar op het beslismoment was het nog te droog om voor de regenbanden te gaan.

Tijdens de derde wedstrijd werd duidelijk onderscheid zichtbaar tussen de auto`s op profielbanden en de auto`s die op slicks reden. Gedurende de wedstrijd wisselde de omstandigheden en was elke bocht elke ronde weer anders. Het verval in rondetijd bij de auto`s die op slicks reden was ongeveer 5 sec., terwijl de auto`s op profielbanden amper hinder ondervonden van de natte omstandigheden.

E15 HTA (682)k
Foto: www.racefotos.nl

De wedstrijd werd gekenmerkt door het gevecht voorin tussen Thijs van Gammeren in zijn Ford Escort RS 2000 MK I en Niels Ole Andersen. Bij het vallen van de vlag was het onderlinge verschil 0,4 sec in het voordeel van de Deen.

E15 HTA (736k)
Foto: www.racefotos.nl

Halverwege het veld werd ook driftig gevochten om de plaatsen. Lammert van der Meulen met zijn Ford Escort RS 2000 MK II maakte zijn rentree na een operatie aan zijn knie. Hij wist Marnix Dierick met zijn jaguar 420 saloon en Rik Aberkrom (zonder te lage spoiler) achter zich te laten.

E15 HTA (762)k
Foto: www.racefotos.nl

Een opvallende auto in de top 3 van deze wedstrijd was Gerd Rijper die zijn Porsche, door zijn rally ervaring, keurig binnen de lijnen wist te houden en gecontroleerd zijn positie wist binnen te halen. Patrick Peeters, met zijn Ford Escort RS 2000 MK1, wist ook optimaal gebruik te maken van de natte omstandigheden en eindigde op de 4de plaats.

De wedstrijd verliep verder glibberend en glijdend, maar zonder grote schade of aanrijdingen. Ondanks het natte einde kon iedereen dan ook terug kijken op een geslaagd raceweekend!

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Reacties zijn gesloten.